Koła zębate
GTECH - Wykonujemy na indywidualne zamówienie koła zębate. Zajmujemy się również naprawą i konserwacją. Skontaktuj się tutaj z profesjonalistami w swoim fachu, oferującym swoje usługi od wielu lat
Koła zębate
Stanowią podstawową część wszelkiego rodzaju przekładni przenoszących różną moc. Przekładnie składają się najczęściej z kilku lub kilkunastu kół zębatych, a ponieważ współpracują one ze sobą, odpowiednie ukształtowanie elementów koła zębatego (zębów) jest konieczne. Kształt koła zębatego wynika z jego przeznaczenia (koła walcowe o zębach prostych, skośnych, daszkowych i łukowych oraz koła stożkowe o zębach prostych, skośnych i łukowych).
Wyróżnia się trzy metody obróbki kół zębatych:
- kształtowa,
- kopiowa,
- obwiedniowa,
- obróbki bezwiórowej.
Do metody obróbki bezwiórowej zalicza się takie działania jak odlewanie, wtryskiwanie, spiekanie oraz walcowanie. Jeśli chodzi o metody kształtowe, wyróżniamy frezowanie frezem modułowym krążkowym, przeciąganie, dłutowanie, szlifowanie i struganie. Z kolei metoda obwiedniowa wiąże się z dłutowaniem według metody Maaga, struganiem według metody Sunderlanda, dłutowanie według metody Fellowsa oraz frezowanie obwiedniowe. Ostatnia metoda, kopiowa, polega na struganiu według kopiału.
Frezowanie CNC
Toczenie
Szlifowanie
Frezowanie uzębienia
Obróbka wykańczająca odbywa się w stanie miękkim lub w stanie twardym. Koła zębate w stanie miękkim są to koła, które albo nie podlegały obróbce cieplnej, albo podlegały jedynie ulepszeniu cieplnemu, do twardości 36-40 HRC. Dla tego rodzaju kół stosuje się dwie metody obróbki: wiórkowanie i dogniatanie. Z kolei koła zębate w stanie twardym (koła o twardości powyżej 40 HRC będące po obróbce cieplnej lub cieplno-chemicznej) obrabia się głównie w celu usunięcia odkształceń, jakie powstały podczas obróbki, lub w celu poprawienia klasy dokładności. Obróbkę wykańczającą w takim przypadku przeprowadzana jest następującymi sposobami: szlifowanie, gładzeniem, docieraniem, łuszczeniem, przeciąganiem (przepychaniem).
Wykonywanie ślimaków i ślimacznic
Ślimacznica jest to element przekładni ślimakowej współpracujący ze ślimakiem. Ślimacznica ma charakter koła zębatego o śrubowej linii zębów. Komponent ten służy do przenoszenia siły pomocy tarcia odbywającego się na styku koła i ślimaka. Będąc bardziej konkretnym: ślimak to wirnik śrubowy z gwintem trapezowym, natomiast ślimacznica (koło ślimakowe) – koło zębate z zębami śrubowymi, wklęsłe w przekroju wzdłużnym.
Elementy te wykonywane są na frezarce obwiedniowej, metodą styczną lub promieniową, a narzędziem jest frez o kształcie i wymiarach prawie takich samych jak ślimak współpracujący z daną ślimacznicą.